Vi er verdensmestre i hurtig levering! Og vi afslører gerne hemmeligheden bag
14. september 2020
Hvad gør I konkret for at være så gode til at levere?
"Det, vi konkret gør for at levere så effektivt, er, at vi hele tiden arbejder ud fra en række specifikke mål. De mål er en del af vores risikobaserede ISO 9001:2015 og bygger på de ønsker og behov, vores kunder har til os.
Det betyder, at når vi har et mål om en leveringsevne på +97 %, så skal minimum 97 % af de varer, vi har på lager, leveres hos dig den næstkommende hverdag, når du bestiller før kl. 14.00 eller efter aftale," forklarer Peter Nørgreen, som både er lagerchef og kvalitetchef her hos Gottfred Petersen.
Han fortsætter: "I den forbindelse er det væsentligt, at vores transportører har et setup, der gør, at vi kan holde, hvad vi lover – særligt, når vi lover dag-til-dag-levering på alle lagerførte varer.
Vi har derfor hele tiden øje på:
- hvor lang tid der går, fra vi bestiller en vare hos vores leverandør, til den lander hos os
- hvor lang tid varemodtagelsen er om at registrere varen og gøre den disponibel for salg i vores afdelinger
- hvor lang tid vi bruger internt på varen, før den er klar til at gå ud til dig
- hvordan vi arbejder med proof of delivery i forhold til, hvornår du modtager varen.
Og for at vi lykkes, er det vigtigt, at samtlige aktiviteter på lageret er målbare og styrbare. At vi får alle statistikker over vores leveringsevne ind løbende, så vi kan følge med i, hvor vi ligger i forhold til de enkelte mål i ISO-certificeringen. Altså, hvordan vi efterlever dine behov."
Lagerchef og kvalitetschef, Peter Nørgreen, holder øje med tallene over vores leveringsevne.
Kan I så ramme en 100 % leveringsevne?
"Ja, det kan vi godt. Men det er dyrt! Her er vi nødt til at sætte en særtransport med kurer i spil. Og det har ingen interesse i at betale. For at vi kan performe bedst muligt, er vi derfor opmærksomme på udviklingen i transportbranchen med det for øje at levere den bedst mulige kvalitet.
Vi er nemlig kun verdensmestre i at levere på grund af de gode samarbejdspartnere, vi har. Og på stykgods er vi særdeles glade for samarbejdet med Blue Water og K. Hansen, imens GLS arbejder i verdensklasse på pakkesiden."
”Jeg sætter en stor ære i at være med til at opbygge en kultur, hvor alle i virksomheden tager ejerskab og arbejder målrettet for at minimere fejl og forbedre vores arbejdsgange.
Som kunde er dine behov altid i centrum!
"Skal jeg være endnu mere konkret, er vi lige nødt til at vende tilbage til vores ISO-målsætning. Årsagen til, at vi har så godt fat i forretningsgangene på såvel lager som i byggeri, i industri, VVS og i indkøb, er nemlig rodfæstet i den risikobaserede ISO 9001:2015.
Reelt betyder det, at vi står for skud hvert kvartal ved vores interne auditeringer. Hér auditerer vi samtlige processer i forhold til udfordringer i de enkelte afdelinger og har således fokus på:
- hvor der tidligere er gået noget galt?
(Har vi fået en forkert vare hjem i den forkerte kvalitet eller mængde?)- hvor der KAN gå noget galt?
- hvad vi gør ved det?
- og om det virker?
Medarbejderinvolvering er altafgørende
"Krumtappen for vores performance er den måde, vi samarbejder med vores leverandører, tranportører og med dig som kunde på. Og her er medarbejderinvolvering altafgørende!
Internt i virksomheden her vi derfor etableret et ambassadørkorps, hvor alle afdelinger deltager med en række sparringspartnere. De er alle en del af samtlige interne auditeringer og sidder med til bords, når vi taler processer og måltal igennem. De ved, hvad der rører sig i afdelingerne og har mulighed for at komme med forslag til forbedringer," fortæller Peter og fortsætter:
"Du kan derfor godt sige, at ambassadørerne er med til at tage temperaturen på huset – og har vi en problemstilling, der hurtigt skal afklares i forhold til vores kvalitetsmål, får vi taget hånd om det i øjenhøjde medarbejder til medarbejder."
Hvordan har COVID-19’s indtog påvirket jeres arbejde?
"Her på lageret får vi rigtig mange varer hjem til ompakning. Særligt varer til Industri’s kunder kommer hjem i bulk – i store upakkede partier – som så skal poses ned til et langt mindre antal plast-dimser.
Den form for varehåndtering kræver en del manuelt arbejde og som følge af Corona-virus, har vi været nogle færre hænder hér på lageret," konstaterer Peter.
Der pakkes plast-dimser fra bulk til mindre antal til Industri’s kunder.
"For at blive ved med at leve op til vores leveringsevne har vi således valgt at ændre vores mål for håndtering af nyankomne varer.
Fra altid at have haft 2,5 dag til at få nye varer gjort klar til salg, er vi blevet langt mere ordre-producerende. Alt det, der ligger salgsordrer på, bliver behandlet først. På den måde har COVID-19 ikke haft indflydelse på vores performance og leveringsevne. Pandemien har indtil videre udelukkende påvirket ’tiden til varer på lager’.
Vores livsnerve herude i Lager og logistik er at kunne performe i forhold til det, sælgerne lover vores kunder, så du har dine varer til den aftalte tid. Det er så vores job at holde det, de lover," slutter Peter med et glimt i øjet.
Har du lyst til en snak?
Giver du os et kald, fortæller vi meget mere om vores arbejde med ISO-mål og lagerstyring. Og har du lyst til at blive klogere på et udsnit af alle de muligheder, du får, i et samarbejde med os, får du et indblik her:
- SMART Lager│Ny digital lagerløsning gør vores kunder langt mere effektive!
- Du finder Danmarks mest solgte fordelerrør blandt vores VVS-produkter!
- Zemseal®│Sådan sikrer du din betonkonstruktion UNDER terræn imod fugt- og vandindtrængning i hele bygningens levetid!
- GP INDUSTRI er på vej med sprit-ny rustfri afdeling – GP RUSTFRI!